Vreme indelungata, mediul de afaceri a considerat protectia mediului drept una din activitatile care ocupa exclusiv capitolul “cheltuieli” din bilanturile contabile.

Consecinta imediata a fost ca managerii au tratat protectia mediului ca pe o cheltuiala, si, implicit, i-au aplicat reguli de baza pentru orice inseamna “cheltuieli”:
1) Facem numai cheltuielile de mediu care sunt strict obligatorii, potrivit legii sau, cel mult, cele care sunt impuse de partenerii de afaceri;
2) Reducem orice fel de cheltuieli de mediu la minimul posibil;
3) Cand nu se aplica regula 2), se aplica regula 1).

Unii manageri au aplicat acest tratament al protectiei mediului in companiile lor pana acolo incat au ajuns la masuri ridicole, precum aceea de a da atributii de management de mediu … secretarei, crezand ca astfel isi vor minimiza costurile si, implicit, isi vor maximiza profiturile. Insa aceasta vedere deficitara cu privire la protectia mediului seamana cu politica strutului sau cu ideea de a nu vedea padurea de uscaturi. Pentru ca protectia mediului, corect inteleasa, are implicatii uriase asupra profitabilitatii companiilor, in ambele sensuri: atat din perspectiva gestiunii riscurilor si costurilor, in special a celor cu resursele, cat si din cea a oportunitatilor.

N-ar mai trebui sa fie un secret pentru nici un manager adevarat faptul ca, in zilele noastre, o companie “verde” vinde tot mai bine, manifesta o flexibilitate crescuta la dinamica pietei si la inovatie, si este tot mai prezenta in comunitatea locala si printre stakeholderi. Daca vi se pare ca aceste lucruri sunt simple sloganuri de CSR sau relatii publice (pentru ca, nu-i asa, avem si exemple de “ipocriti”), sunteti prizonieri in trecut, cam in urma cu vreo 20-30 de ani.

Un studiu realizat de DEFRA (Ministerul Mediului din Marea Britanie) in 2011 arata urmatoarele in ce priveste 10 beneficii de baza ale implementarii corecte a sistemelor de management de mediu si ale evaluarii periodice a performantelor in managementul mediului:
1) 53% din companii au facut o legatura evidenta intre performantele de mediu si cresterea vanzarilor lor, unele raportand cresteri de pana la 15% in vanzari ca o consecinta directa a performantelor de mediu superioare;
2) 42% dintre companii au beneficiat de o pozitionare mai buna pe piata ca urmare directa a performantelor de mediu imbunatatite;
3) 51% dintre companii au inregistrat economii substantiale in utilizarea resurselor, consumurile cu apa si energia, in directa corelatie cu adoptarea de initiative voluntare de management de mediu;
4) 65% dintre companii au raportat o imagine mai buna in relatie cu clientii si publicul larg;
5) 75% au afirmat ca performantele de mediu superioare i-au ajutat sa isi atraga clienti noi sau sa se califice pentru oportunitati de afaceri noi;
6) 65% au raportat economii financiare directe chiar din primul an, ca urmare a stabilirii adecvate a unor obiective si indicatori de performanta de mediu relevanti;
7) 55% din companii si-au imbunatatit situatia conformarii fata de legislatia de mediu, si 84% au redus substantial numarul situatiilor de neconformare legala;
8) 98% din companii si-au imbunatatit substantial capacitatea de prevenire si combatere a situatiilor de urgenta cu impact asupra mediului;
9) 35% din companii au fost ajutate de initiativele voluntare de imbunatatire a performantelor de mediu in a trece mai usor prin criza economica;
10) 79% din companii au raportat o reducere substantiala a amprentei de emisii de gaze cu efect de sera inca din primul an in care si-au fixat un obiectiv in acest sens, iar reducerea medie in al doilea an a fost cu 59% mai mare decat in primul an.

Cred ca devine suficient de clar faptul ca performantele in managementul mediului si performantele de business sunt strans legate. Insa pentru a le putea materializa, aveti nevoie de cativa pasi simpli:
Primul – sa stiti unde va aflati in materie de instrumente de management de mediu si care este eficienta lor. Adesea se spune – si este demonstrat de experienta practica a companiilor – ca ceea ce masurati, aceea gestionati cu adevarat. Pentru asta am creat Green Business Index (GBI). GBI este un instrument de evaluare a performantelor de mediu in companii. El se bazeaza in esenta pe cerintele standardului international ISO 14031, insa pentru aplicatia online a GBI, indicatorii de performanta de mediu au fost usor ajustati, dupa caz, pentru a reflecta anumite probleme de mediu care sunt particulare sau mai relevante mediului de afaceri din Romania, sau sunt relevanti din punct de vedere legal.
Evaluarea este facila, aplicatia online de pe www.gbindex.ro avand intrebari cu variante de raspuns predefinit, pentru usurarea completarii chestionarelor.
De asemenea, evaluarea este complet confidentiala, in sensul in care doar persoana desemnata de compania Dvs sa completeze chestionarele are acces la aplicatia din portalul GBI si managerul de proiect GBI.
Dupa completarea chestionarelor, primiti un raport de evaluare a performantelor de mediu, care va evidentia ariile de management de mediu unde performantele sunt superioare, si, deopotriva, ariile unde exista oportunitati de imbunatatire, alaturi de o serie de recomandari din partea expertilor nostri, si care pot fi legate de riscuri sistemice in compania Dvs (de ex. o abordare superficiala a conformarii legale, lipsa monitorizarii eficientei in utilizarea resurselor) sau riscuri incorect ori insuficient tratate sau oportunitati nefructificate (de ex. un timp indelungat de inchidere a situatiilor de neconformare legala, neatingerea unor obiective de reducere a toxicitatii deseurilor). Multe din companiile participante la GBI, atat in editia curenta cat si in cele anterioare, au spus ca GBI le-a ajutat sa identifice oportunitati multiple de imbunatatire a performantelor in managementul mediului si le-a redus riscurile.
Al doilea – sa va stabiliti un set de indicatori de performanta care sunt materiali pentru compania Dvs (adica unde fie riscurile, fie beneficiile sunt vitale sau importante), sa adoptati obiective pentru imbunatatirea acestor indicatori, si masuri concrete in acest sens. Acest exercitiu poate sa nu fie unul foarte simplu, dar cu siguranta va va fi de ajutor in a va (re)descoperi prioritatile.
Al treilea – sa va masurati periodic succesul si sa il faceti cunoscut.
Pentru asta, din nou, va invitam sa folositi Green Business Index. Pe cei mai buni, noi ii si premiem. In fiecare an. Din 2010. 🙂